E-ITSPEA 1: Noppeid IT ajaloost
Enne 1900. aastat:
Lebombo luu on Lõuna-Aafrika ja
Svaasimaa vahel asuvatest Lebombo mägedest avastatud sisselõigatud märgistega
paaviani pindluust valmistatud konditööriist. Luul olevad sälgud viitavad
inimeste tehtud lõigetele, mida Peter Beaumont peab tõendiks, et need on tehtud
rituaalides osalemise ajal. Luu vanuseks peetakse umbes 44200 - 43000 aastat.
Luul on 29 sälku ja arvatakse, et seda kasutati kuufaasi
loendurina. On tõenäoline, et naised võisid luud kasutada menstruaaltsükli
jälgimiseks. Lebombo luu on vanim teadaolev luu, mida on kasutatud
matemaatilistel eesmärgil.
Allikad:
1. https://originalpeople.org/ishango-bone-worlds-oldest-math-tool/
Aastad 1900 - 1950:
Radar on tuvastussüsteem, mis
kasutab raadiolainete abil objektide ulatuse, nurga või kiiruse määramist. Seda
saab kasutada õhusõidukite, laevade, kosmosesõidukite, juhitavate
rakettide, ilmastiku koosseisude ja maastiku tuvastamiseks. Radarisüsteem
koosneb raadio- või mikrolaineala elektromagnetlaineid tootvast saatjast,
edastavast antennist, vastuvõtuantennist ning vastuvõtjast ja
protsessorist objekti omaduste määramiseks. Saatja raadiolained peegelduvad
objektilt ja pöörduvad tagasi vastuvõtjasse, andes teavet objekti asukoha ja
kiiruse kohta.
Radari ajalugu algas 19. sajandi lõpus Heinrich Hertzi katsetega,
mis näitasid, et metallesemed peegeldasid raadiolaineid. Esimese praktilise
radarisüsteemi tootis 1935. aastal Briti füüsik Sir Robert Watson-Watt ja 1939.
aastaks oli Inglismaa oma lõuna- ja idarannikule rajanud radarijaamade ahela,
et avastada agressoreid õhus või merel. Radarisüsteem aitas kaasa ka
Inglismaa võidule 2. maailmasõjas.
Allikad:
1. https://www.wired.com/2008/02/dayintech-0226/#:~:text=Feb.-,26%2C%201935%3A%20Radar%2C%20the%20Invention%20That%20Saved%20Britain,his%20radar%20set%20had%20merit.
2. https://www.britannica.com/technology/radar/Advances-during-World-War-II
Aastad 1951 - 2000
Virtuaalreaalsus on tänaseks päevaks
ilmselt meile kõigile tuttav leiutis, kuid usun, et paljud ei tea, kui kaugele
tegelikult virtuaalreaalsuse juured ulatuvad.
Virtuaalreaalsuse alustalaks võib pidada Morton
Heiligi 1950ndatel kirjutatud "Elamusteatris", mis suudaks
haarata vaataja kõik meeled. 1962 ehitas ta Sensorama nime kandva nägemuse prototüübi
koos viie lühifilmiga, milles sai kasutada mitut erinevat meelt - nägemine,
heli, lõhn ja puudutus.
Juba 1966. aastal tutvustas Thomas A. Furness III virtuaalreaalsuse tehnoloogiat õhujõududele visuaalse
lennusimulaatori vormis.
80. aastatel lõi Jaron Lanier (üks
virtuaalreaalsuse pioneere) firma nimega
VPL Research, mis töötas välja erinevaid virtuaalreaalsuse
elemente. Näiteks Data
Glove, Eye Phone, Audio Sphere ja Power Glove.
Virtuaalreaalsuse algusaastate kiire kasvu ja
potentsiaali järgi võiks pakkuda, et virtuaalreaalsus on tänapäeval väga
populaarne ning peaaegu igas kodus olemas. Kahjuks võib öelda, et
virtuaalreaalsuse areng on viimastel kümnenditel toppama jäänud. Suuresti on
selle põhjuseks liiga virtuaalreaalsuse liiga varajane areng. Virtuaalreaalsuse
videofailid on liiga suured võrreldes HD-ga, riistvara nagu näiteks telefonid ülekuumenevad
jne. Küll aga usun, et virtuaalreaalsus on praegu kohas, kus ootab ülejäänud
tehnooogiat järgi, et võita palju suurem turuosa kasutajaid ja muutuda suureks
osaks meie elust.
Allikad:
1. https://medium.com/ossic/the-history-of-virtual-reality-e517983b1253
2. https://luminasearch.com/thought/virtual-reality-adoption-remains-slow/
Kommentaarid
Postita kommentaar